úterý 22. ledna 2013

Už se zase hřeje trouba..

Musím říci, že tentokrát jsem vánočního cukroví asi připravila neplánovaně mnoho.. anebo příliš málo návštěv jsme měli :-) nicméně.. stále v plechové krabici na půdě.. čekají kokosky.. laskonky.. popravdě, už mě moc nedráždí :-)
naopak.. sladkého bylo dost.. a stále je. takže není nad to.. upéci zase krásný chléb..
peču pravidelně minimálně jednou týdně.. po zvídavých dotazech na chléb bramborový jsem jej musela vyzkoušet. pekla jsem zatím dvakrát, oba bochníky byly výborné.. u toho posledního dokonce tatínek prohlásil.. že je to chleba jeho dětství (nevěda, že se jedná o chléb bramborový :-) ale možná právě proto!
no a dnes se tedy dávám do chleba opět nového.. tentokráte s vlašskými ořechy. zatím ještě kyne v míse.. takže si ještě na výsledek počkáme, ale již teď se těším.


Tak alespoň doporučení k chlebu bramborovému.
Brambory uvařím nebo upeču ve slupce den předem.
Kvásek vytažený z lednice přiživuji třikrát roste přes noc. dopoledne po třetím přiživení a vzrůstu o 100% oddělám část do sklenice a z části zadělám chleba. 2 velké upečené brambory rozmačkám na kaši, přidám 2 lžíce soli, asi deci kyšky. rozmixuji si směs černého sezamu, lněného semínka a kmínu, vše přidám do těsta spolu asi s 350g hladké mouky (nebo napůl s celozrnnou). zatím je vařečkou zadělám těsto, které nechám v míse v teple vykynout, tak 2 - 3 hod. Je to náročná práce, těsto musí být krásně hladké, provzdušněné... dejte si pauzu a vydržte..


zakryté vlhkou utěrkou. po té těsto rukou vypracuji. od spodku do stran, 6x přeložit. přisypávám mouku dokud těsto není způsobilé na vložení do hodně vymoučené ošatky.. kdy dokyne opět v teple a vlhku cca 1 - 2hod.. záleží na teplotě kolem. a vrážím do rozpálené trouby na rozpálený moukou vysypaný plech.. do řádně vodou vystříkané trouby. peče se asi 45 min. po prvních 15min, trouby vyvětrám zeslabím..
krájíme po vychladnutí..
ideální s pařenými sýry.. které se mi teď tak hezky daří :-)


2 komentáře:

  1. Ách, slintám nad vašimi krásnými chlebíky! Růžové vlašáky sice nemám, ale vyzkouším i z těch našich obyčejných. A taky brambrovoý chleba rozhodně udělám, na ten jsem se chystala už dlouho, jen jsem nemohla najít nějaký dobrý ověřený recept, tak teď už ho mám. Jdu vyndat kvásek, třeba hnětení těsta zažene všechny přítomné bacily ... a vůně z čerstvě upečeného chleba zas přinutí nemocné děti alespoň něco sníst...
    Ale jinak naprostý souhlas, jak doma upeču chleba, jsem schopná ho jíst pořád.

    OdpovědětVymazat
  2. děkuji Madlo za milý komentář! potěší! růžové vlašáky byl bonus od maminky :-) hezky obarvily střídku chleba.. ale myslím, že chuťově se moc neliší od "běžných". tak dejte vědět jak váš chleba dopadl!!
    chleba je dobrá strava v nemoci .. jen tak se solí.. a pak dle chuti a přibývajících sil s máslem.. sýrem.. taky to mám ráda a nemám problém míti dietu a o chlebu a vodě :-) tak přeji brzké a pevné zdraví.. a ať už se fakt jara dočkáme!

    OdpovědětVymazat

Díky za váš názor.. sdílení

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...