neděle 6. května 2012

Dýňové pletýnky

A hned už je název matoucí.. Poněvadž to nebudou pletýnky z dýně nýbrž z dýňových semínek:-)
Toto je další pečivo, které peču díky žitnému kvásku, který mám neustále v ledničce. Vlastně jsem si na něj tak navykla, že už v podstatě nekupuji pečivo. Jen vyjímečně, když selže systém kuchyňské logistiky :-) Nepeču vždycky z kvásku jenom chleba. Když je méně času jsou to různé varianty dalamánků a také pletýnek.
Nedávno jsem v Brně v jednom pekařství nutně potřebovala zahnat hlad. Do oka mi padla dýňová večka. Dýňová semínka jsou prima křupavá a velmi výživná. Dýňová semínka obsahují nenasycené mastné kyseliny – zejména omega-3. Jsou vhodným zdrojem vitamínu A, E a kyseliny listové. Obsahují řadu minerálů: zinek, vápník, železo, fosfor, mangan, měď, selen, draslík…A jelikož mi velmi zachutnala jsem jsem zkusit i doma. Ale lépe - nikoli ze sušené směsi droždí.. ale z čerstvého kvásku a celozrnné mouky.
Je potřeba přibližně - dva šálky již "oživeného žitného kvásku", dva šálky celozrnné mouky pšeničné, jeden šálek hladké.
 - půl hrnku oleje
 - tři-čtvrtě hrnku podmáslí (kysaného mléka)
 - cca 2 lžičky soli
 - půl šálku namletých dýňových ( i slunečnicových) semínek

Ze všeho vymísit hladké kompaktní těsto. Záleží jak máte řídký/tekutý kvásek.. dle toho uzpůsobte množství hladké mouky.. Těsto však nesmí být řídké.
Nechat kynout zakryté utěrkou cca 2-2,5 hodiny.. opět záleží na individuálních podmínkách - teploty ve vaší kuchyni.
A pak už jen na vále plésti pletýnky. Před pletením si zapnete troubu, ať se hezky rozehřeje na cca 200 stupňů..Pletýnky nechat ještě chvilku na plechu nakynout. potřít žloutkem a posypat hrubou solí a dýní..
a pak třeba s čerstvým sýrem.. a salátem..

jsou prima, jen dle mého milého příliš zdravé.. tak klidně změňte poměr mouky - celozrnné a hladké :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš názor.. sdílení

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...