čtvrtek 22. března 2012

Domácí jogurt

Kdo už někdy ochutnal výborný jogurt, jistě si jej pamatuje.
Já mám v mysli stále ty lahodné jogurty z jižní Francie, které měly tu správnou kyselost, tučnost i konzistenci, kterou mám ráda. A když jsem kelímek (dost často skleněný, keramický nebo papírový) otočila dnem vzhůru.. nic nevyteklo.. jogurt držel hezky pohromadě. Zkrátka mluvím zde o jogurtech s velkým J. Nikoli o jogurtových krémech či jogurtových pochoutkách.
A jelikož se mi zde v českých obchodech hledá dobrý jogurt dost těžko, načež cenou neodpovídá mým představám, rozhodla jsem se jogurt vyrábět.
Není to nikterak složité. Ale jako se vším, jde z toho udělat "vyšší dívčí" a jít na to vědecky. Vyzkoušela jsem oba postupy. Ten první velmi jednoduchý doporučuji všem, kteří to chtějí rychle vyzkoušet. Ten druhý, již potřebuje trošku přípravy a tak je asi pro lehce pokročilé.

Jak tedy na jogurt rychle:
Vezměte litr čerstvého (nejlépe z automatu nebo od dojnice) mléka. Zahřejte jej na cca 40 stupňů. Jde to i odhadem - zkrátka aby byl dost teplý nikoli vřící. Vezměte jogurt kupovaný - nejlépe kvalitní hustý bílý jogurt Holandia, Bio bílá Valaška apod. Do zahřátého mléka řádně zamíchejte 4 lžíce připraveného jogurtu. Nalijte do čistých sklenic se šroubovacím víčkem. Dejte do tepla - zabalit do peřin, nebo na radiátor, nebo ke kamnům.. Po šesti hodinách skleničky přesuňte do lednice. Po dvanácti hodinách můžete konzumovat.






Druhá varianta chce více času a pomůcek:

 - potravinářský teploměr
 - termofor
 - jogurtovou kulturu - tu můžete zakoupit v mlékomatech anebo v e-shopech. Na zakoupené kultuře je napsaný postup, jak připravit jogurt. Ale přesto se mi stalo, že to nefungovalo, jak bych úplně chtěla. A tak jsem experimentovala a konečně našla svou variantu.
1. Mléko zahřát na 80stupňů, ihned odstavit z plotny a zchladit na 52stupňů. Zamíchat do něj lžičku smetany a lžičku sušeného mléka.
2. Odměřit si přesné množství kultury (na 1litr mléka - 0,5g).
3. Odlít si do skleničky trochu pasterovaného mléka a rozmíchat v něm připravenou kulturu.
4. Mléko s kulturou přilijte do zbytku mléka za ideální teploty 48stupňů.
5. Mléko nalít do sterilních skleniček.
6. Vložit do peřin s termoforem - kontrolovat teplotu, udržovat stále 40stupňů.
7. Po cca 5ti hodinách dát sklenice na 12 hodin do lednice.
Konzumuji nejraději se slunečnicovými semínky, piškoty a ovocným džemem!

A mám pocit.. že čím větší vědu, jsem se z toho snažila dělat, tím byly výsledky méně uspokojivé.. Důležitá je čistota práce a pozitivní přístup.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Díky za váš názor.. sdílení

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...